Ik wil vet omzetten in spieren

Een vraag die veel mensen bezig houdt is of je vet om kunt zetten in spieren. Hoe bouw je spieren op, waar moet je op letten? Wat zijn de voordelen en in welke zin speelt voeding ook nog een rol?

Kun je vet omzetten in spieren?

Ik wil vet omzetten in spieren. Ja, wie niet? Was het maar zo eenvoudig. Natuurlijk kun je vet kwijtraken en spieren opbouwen, maar voor beide moet je wel wat doen. Over het kwijtraken van vet vertelde ik je al in andere blogs , daarom in deze blog wat meer over spieropbouw.

De 5 grootste voordelen van krachttraining

  1. Spieren verbranden meer energie dan vet: je valt af en blijft makkelijker op gewicht.
  2. Krachttraining zorgt voor het behoud van je spiermassa (zonder krachttraining verlies je spiermassa, zeker als je ouder wordt).
  3. Het maakt je fitter en sterker en voorkomt op die manier blessures en ziekte.
  4. Het geeft je energie en verbetert je humeur. Het wordt zelfs wel geadviseerd als remedie tegen depressieve gevoelens.
  5. Wat meer spieren en wat minder vet ziet er goed uit. Het oog wil tenslotte ook wat.

Voor wie is krachttraining geschikt?

Eigenlijk voor iedereen die fit wil worden. Leeftijd en geslacht doen er niet toe. Dames hoeven echt niet bang te zijn dat ze enorme biceps en een zware stem krijgen. De voorbeelden in de media van vrouwen die wel hebben, zijn over het algemeen niet natuurlijk ontstaan.

Voor ouderen geldt dat krachttraining heel geschikt is om het verlies van spiermassa te voorkomen. Spiermassaverlies is een heel natuurlijk proces, maar het is prima te keren.

De meeste mannen die krachttraining willen, zouden graag ‘wat breder’ worden. Dat is goed mogelijk, hoewel het ook afhankelijk van je bouw is. Wie echte bodybuildersambities heeft, kan overigens beter naar een gespecialiseerde trainer gaan.

Hoe bouw je spierweefsel op?

De beknopte uitleg is: door goed te trainen beschadig je het spierweefsel. Direct na het ontstaan van de schade (tijdens de training) ontstaat er een ontstekingsreactie, die uiteindelijk tot herstel van de spiervezels leidt. De spier wordt daarbij iets groter en sterker. Klinkt eenvoudig, maar het is best een ingewikkeld proces, waarbij veel lichaamsstoffen en –processen een rol spelen.

No pain no gain?

Je zult het vast weleens gehoord hebben in de sportschool: je kunt alleen spieren opbouwen na flinke (spier)pijn. Dit is ten dele waar. Het is niet de bedoeling dat je pijn in je gewrichten, spieren, banden of pezen hebt, als gevolg van een slechte warming-up of overbelasting. Dit is eigenlijk gewoon een blessure. Dat willen we uiteraard voorkomen.

Spierpijn na een training wordt over het algemeen veroorzaakt door een ophoping van melkzuur. Hoewel het vrij heftig kan zijn, kan het geen kwaad. Het is hoogstens lastig. Daarnaast kun je de beschadigingen in het spierweefsel voelen. De minuscule scheurtjes in je spieren dus, die bij herstel zorgen voor een groter spiervolume.

Is een training pas effectief als je spierpijn hebt? Nee, gelukkig niet. Hoe vaker je traint, hoe meer je lichaam eraan went. Het kan dus zijn dat je ineens weer spierpijn krijgt als je met een andere trainer traint of een ander schema volgt.  Dat wil niet zeggen dat je andere training niet effectief was. Wel is het goed om regelmatig je spieren te laten ‘schrikken’ door een nieuwe trainingsvorm of oefening.

Wat kan ik eten om mijn spieropbouw te verbeteren?

  • Eet voldoende eiwitten. Daarnaast moet je voeding ook genoeg vetten en koolhydraten bevatten, want krachttraining kost energie.
  • Je zou kunnen kiezen voor supplementen in de vorm van aminozuren, creatine of voor een goede eiwitshake als aanvulling op gezonde voeding.
  • Drink voldoende water (je spieren vullen zich deels met vocht) en slik eventueel calcium- en magnesiumsupplementen voor een goede spierwerking. Ik adviseer je hier graag over.

Wat kan ik nog meer doen?

  • In de wedstrijdwereld wordt gebruik gemaakt van onder andere testosteron, insuline, groeihormonen, fatburners en anabolen. Gezien de bijwerkingen raad ik je dat niet aan. Bovendien past het ook niet zo bij een fitte levensstijl.
  • Varieer je training; verander je trainingsschema regelmatig. En minstens zo belangrijk: voer je oefeningen goed uit.

Meer weten over spieropbouw?

De informatie die je hierover op het Internet vindt is misschien overweldigend. Grote kans dat je door de bomen het bos niet meer ziet. De informatie in deze blog is juist weer wat beknopt. Er valt nog zoveel over te vertellen. Tijdens een persoonlijke sessie kan ik je alles uitleggen over voeding en training. En vervolgens kun je bij ons aan de slag met je doelstellingen. Tot gauw!

Don’t Stop Here

More To Explore

Blog
Ruben Buursen

Hoe gaat het afvallen bij jou?

De eeuwige strijd; Het afvallen gaat nooit zoals gehoopt. De afgelopen decennia is het aantal diëten en voorgeschreven voedingspatronen enorm gestegen.‘Tot wanhoop toe’ krijgen we

Blog
Ruben Buursen

‘Jongen, eet je wel genoeg groenten?’

‘Jongen, eet je wel genoeg groenten?’. Je opa of oma heeft het vast wel eens aan je gevraagd. Gelukkig is er in de wereld om ons heen steeds meer de focus op gezonde voeding, maar zijn er ook nog steeds mensen die geen groenten lusten. Wij hebben wat tips voor je en leggen je uit waarom groenten zo belangrijk zijn!

Blog
Ruben Buursen

Gedragsverandering

Het veranderen van gedrag is een moeilijk punt voor velen. We zijn vaak vastgesleten in patronen en om dit te doorbreken kost veel moeite. Het is zonder meer een kwestie van een lange adem. Hoe pas je gedragsverandering toe, en belangrijker; Hoe houdt jet het vol? lees er snel meer over.